Mijn bedrijf is gevestigd in Tilburg en is inmiddels flink aan het groeien in personeel. Veel organisatorische taken voor het bedrijf heb ik inmiddels uit handen gegeven, maar een hoop zaken regel ik natuurlijk nog zelf. Zo ben ik nog steeds verantwoordelijk voor de sollicitaties, klantcontact en personeelszaken. Ook stond ik laatst voor de keuze wat ik met het afval van ons bedrijf moest gaan doen. Immers: meer werk en meer personeel betekent meer afval. Het wordt te veel om zelf te regelen, dus heb ik besloten dit uit handen te geven. Ik ben dan ook gaan zoeken naar een kliko huren in Tilburg. Lees in mijn blog waar ik allemaal uit kon kiezen en hoe ik dit geregeld heb.
Grootte van de container
De eerste keuze waar ik voor stond is welke grootte container ik zou willen huren. Tegenwoordig gaat veel werk digitaal. Waar ik vroeger nog veel met post en papier bezig was, zijn we nu voornamelijk aan het mailen. Dat scheelt enorm in het afval. Toch zijn we met een stuk meer personeelsleden en betekent dat dat er bijvoorbeeld ook meer afval van de lunch afkomstig is. In die zin wordt het afval dan ook weer gelijk getrokken met de hoeveelheid afval die ik voor de enorme groei van mijn bedrijf had. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een kliko met een grootte van 240 liter. Hier passen zo ongeveer 4 vuilniszakken in en dat is voldoende voor een bedrijf zoals de mijne. Ik heb zo’n 30 mensen in dienst en meer dan 4 vuilniszakken per week worden er niet gevuld. Natuurlijk zijn er wel grotere kliko’s mogelijk. Zo is de grootste 1700 liter (goed voor 29 vuilniszakken) en zijn er ook nog tussenmaten van 360 liter, 660 liter en 1100 liter. Het is uiteraard zeer afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt, welke grootte je zal willen kiezen. Zo verwacht ik dat horecabedrijven grotere kliko’s nodig hebben met alle etensresten en verpakkingen die per dag er door heen gaan.
Legen
Een kliko moet natuurlijk geleegd worden. Hiervoor worden je ook nog verschillende keuzes voorgelegd. Ik heb zelf gekozen voor eens per week legen, nu wij als klein bedrijf niet meer dan vier vuilniszakken volmaken in één week. Horecazaken daarentegen zullen hun kliko vaker moeten laten legen. Het gevaar van lang afval laten staan is immers overlast in de vorm van stank en ongedierte. Ik raad daarom aan om eerder voor een kleinere kliko te kiezen, die wat vaker wordt geleegd. De kosten zijn het voorkomen van overlast waard!